20.01.2017
Prítomní sa zhodli, že príkladom moderného inkluzívneho prístupu výchovy a vzdelávania detí je Spojená škola v Poprade, zriadená mestom, do ktorej chodí aj veľa rómskych detí. Kolektívom učiteľov pod jednou strechou sú deti podchytené od troch rokov v materskej škole a potom kontinuálne pokračujú v základnej škole, ktorá je prepojená so základnou umeleckou školou. Deti tak svoje vedomosti, ktoré získajú v škole, spolu s jedinečnými vrodenými schopnosťami a danosťami na základe svojho nadania a talentu, rozvíjajú popoludní v rámci voľného času.
„Som presvedčený, že to je veľmi dobrý model toho, ako môžu učitelia efektívne podporovať u detí a žiakov rozvoj jednotlivých typov inteligencie, využiť „umenie ako nástroj pre prípravu srdca na vládu rozumu“. Tento model je inovatívny v tom, že školu vníma ako znalostnú organizáciu, ktorá spája socioštruktúry s technoštruktúrami nie ako byrokratický ale ako vitálny organizmus, postavený na princípe permanentnej sebaobnovy a transformácie. Preto si podľa nás zaslúži podporu jednak akademickej obce, pedagogických fakúlt, ale aj rezortu školstva a v prvom rade ŠPÚ. Na Slovensku sú desiatky škôl, ktoré majú záujem o implementáciu tohto modelu, takže je našou povinnosťou im v tom pomôcť. Morálne tak podporíme a oceníme zároveň všetkých pedagógov, ktorí majú záujem evalvovať, robiť prelomové veci, pracovať s entuziazmom v prospech detí a tým aj celej spoločnosti,“ uzavrel riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu doc. PhDr. Ľudovít Hajduk, PhD.