08.11.2016
„Prevencia smeruje do individuálnej, rodinnej, komunitnej a spoločenskej oblasti, pričom sa zdôrazňuje potreba posilňovať predovšetkým protektívne faktory ako je napríklad reziliencia a redukovať faktory ako napríklad nezamestnanosť a autokratický štýl výchovy, ktoré sú považované za obzvlášť rizikové. Výskum a podpora mentálneho zdravia detí a adolescentov je dôležitou investíciou do budúcnosti. Práve školy a pracoviská sú pre tieto aktivity kruciálne, pretože v školách a na pracoviskách ľudia trávia väčšinu svojho času“, povedal riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu doc. PhDr. Ľudovít Hajduk, PhD. Originálnosť projektu Mentálne zdravie žiakov ako významný indikátor kvality školy vychádza z toho, že podobná empirická analýza úrovne mentálneho zdravia žiakov, nebola doposiaľ v slovenských školách vypracovaná.
„Predkladaný projekt sa sústreďuje na zistenie celkovej úrovne mentálneho zdravia žiakov na reprezentatívnych výberoch probandov zo základných a stredných škôl na Slovensku, berúc do úvahy okresy, kraje a regióny Slovenska, druhy a typy škôl, a žiakov z mainstreamu a rizikových žiakov. Druhú rovinu originality predstavuje štandardizácia nástroja na meranie sociálno-emocionálneho zdravia SEHS, ktorá bude zameraná na dve cieľové skupiny, 8-12 ročných žiakov a 13-19 ročných žiakov“, uviedla autorka projektu, prof. PhDr. Eva Gajdošová , PhD., vedúca Ústavu školskej, pracovnej a organizačnej psychológie z Fakulty psychológie PEVŠ. Jedným z výstupov projektu bude moderný adaptovaný test pripravený na široké použitie v pedagogicko-psychologickej praxi a výskume. Môžu ho využívať vo svojej psychologickej a edukačnej práci, zameranej na zmapovanie aktuálneho stavu mentálneho zdravia žiakov v konkrétnej škole, odborníci z radov psychológov tak v školách a v školských zariadeniach, ako aj mimo nich.