Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

Oficiálna web stránka Štátny pedagogický ústav

[Zobrazuje sa optimalizovaná verzia stránky pre slabo vidiacich alebo špecializované či staršie prehliadače.] Prejsť na pôvodnú verziu...


Začiatok stránky, titulka:

Na zasadaní členov predmetovej komisie pre občiansku náuku dominovala téma výučby filozofie

Pokračuj v čítaní alebo preskoč na menu. Ďalšie možnosti: Začiatok stránky; Vyhľadávanie; Pätičkové informácie.

Pokračovanie obsahu:


Na zasadaní členov predmetovej komisie pre občiansku náuku dominovala téma výučby filozofie

Problematiku výučby filozofie na stredných školách vo forme metodického usmernenia pre učiteľov hodnotili členovia komisie vo vzťahu k materiálom, ktoré by mali pomôcť učiteľom zorientovať sa v problematike a uplatniť modernú kontextovú výučbu cez riešenie problémov, respektíve v rámci diskusie o rôznych filozofických otázkach. Usmernenie v konečnom dôsledku nabáda k častejšiemu využívaniu výučby cez problémy vo filozofii tak, ako to zohľadňuje iŠVP, ale zároveň, po vymenovaní konkrétnych dôvodov, umožňuje pokračovať v tradičnej chronologickej výučbe, ktorá je pre učiteľov aj žiakov jednoduchšie uchopiteľná. 

„Pokiaľ to bude mať pozitívny vplyv na študijné výsledky žiakov, môžu naďalej využívať klasické metódy a pokračovať v chronologickej výučbe. Týka sa to najmä tých pedagógov, ktorí majú tento systém dlhodobo zaužívaný a ich žiaci týmto spôsobom nadobudnú potrebné vedomosti,“ uviedol riaditeľ ŠPÚ Ľudovít Hajduk. Upozornil však, že budúcnosť výučby bude jasne smerovaná k spracovaniu tém cez kľúčové filozofické problémy.

„Je dôležité, aby začínajúci učitelia a učitelia, ktorí vedú semináre pre maturantov, využívali formy výučby, umožňujúce maturantom zodpovedať aj maturitné zadania, vyžadujúce všetky kognitívne roviny, čo predpokladá aj zapojenie kritického zmýšľania,“ doplnil Ľ. Hajduk.

Pokiaľ ide o učebnicovú politiku, členovia komisie pre občiansku náuku sa zhodli okrem iného aj na tom, že pri výučbe na stredných školách absentuje ucelená slovenská učebnica filozofie, zosúladená s iŠVP, zameraná na problémovú výučbu, bez ktorej sa ťažko dosahujú očakávané edukačné ciele. Podľa názoru komisie, problém s nedostatkom učebných materiálov pre výučbu filozofie by sa dal dočasne riešiť vytvorením metodických listov ku všetkým témam obsiahnutým vo výkonovom štandarde iŠVP v TC Filozofia.

„Kvalitné odborné materiály s pevnou štruktúru, obsahujúce didaktickú i metodickú časť, ktoré by boli súčasťou metodickej príručky, voľne dostupnej na webovej stránke ŠPÚ, by prácu učiteľov uľahčili,“ zhodnotil návrh predmetovej komisie ŠPÚ riaditeľ Ľ. Hajduk.