Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

    


06.04.2018

Na zasadaní členov predmetovej komisie pre občiansku náuku dominovala téma výučby filozofie

Výučba filozofie – metodické usmernenie pre učiteľov, učebnicová politika a sociálno-komunikačné zručnosti v predmete občianska náuka boli hlavné témy pracovného rokovania Predmetovej komisie ŠPÚ pre predmet občianska náuka.

Problematiku výučby filozofie na stredných školách vo forme metodického usmernenia pre učiteľov hodnotili členovia komisie vo vzťahu k materiálom, ktoré by mali pomôcť učiteľom zorientovať sa v problematike a uplatniť modernú kontextovú výučbu cez riešenie problémov, respektíve v rámci diskusie o rôznych filozofických otázkach. Usmernenie v konečnom dôsledku nabáda k častejšiemu využívaniu výučby cez problémy vo filozofii tak, ako to zohľadňuje iŠVP, ale zároveň, po vymenovaní konkrétnych dôvodov, umožňuje pokračovať v tradičnej chronologickej výučbe, ktorá je pre učiteľov aj žiakov jednoduchšie uchopiteľná. 

„Pokiaľ to bude mať pozitívny vplyv na študijné výsledky žiakov, môžu naďalej využívať klasické metódy a pokračovať v chronologickej výučbe. Týka sa to najmä tých pedagógov, ktorí majú tento systém dlhodobo zaužívaný a ich žiaci týmto spôsobom nadobudnú potrebné vedomosti,“ uviedol riaditeľ ŠPÚ Ľudovít Hajduk. Upozornil však, že budúcnosť výučby bude jasne smerovaná k spracovaniu tém cez kľúčové filozofické problémy.

„Je dôležité, aby začínajúci učitelia a učitelia, ktorí vedú semináre pre maturantov, využívali formy výučby, umožňujúce maturantom zodpovedať aj maturitné zadania, vyžadujúce všetky kognitívne roviny, čo predpokladá aj zapojenie kritického zmýšľania,“ doplnil Ľ. Hajduk.

Pokiaľ ide o učebnicovú politiku, členovia komisie pre občiansku náuku sa zhodli okrem iného aj na tom, že pri výučbe na stredných školách absentuje ucelená slovenská učebnica filozofie, zosúladená s iŠVP, zameraná na problémovú výučbu, bez ktorej sa ťažko dosahujú očakávané edukačné ciele. Podľa názoru komisie, problém s nedostatkom učebných materiálov pre výučbu filozofie by sa dal dočasne riešiť vytvorením metodických listov ku všetkým témam obsiahnutým vo výkonovom štandarde iŠVP v TC Filozofia.

„Kvalitné odborné materiály s pevnou štruktúru, obsahujúce didaktickú i metodickú časť, ktoré by boli súčasťou metodickej príručky, voľne dostupnej na webovej stránke ŠPÚ, by prácu učiteľov uľahčili,“ zhodnotil návrh predmetovej komisie ŠPÚ riaditeľ Ľ. Hajduk.