15.02.2018
V tematicky rozmanitých príspevkoch renomovaných autorov odzneli témy z dejinného vývoja slovenského jazyka ako spisovného jazyka v rôznych historických obdobiach, analytické hodnotenia súčasného vývoja, výučby a postavenia slovenského jazyka na Slovensku i v okolitých krajinách, kde žijú početné komunity Slovákov. Autori sa zamerali napríklad na konkrétne problémy a nedostatky spojené s mierou teoretického poznania a praktického ovládania slovenského jazyka u univerzitných študentov, ktorí študujú slovenský jazyk ale aj na využitie pracovných listov na hodinách slovenskej literatúry. V prednáškach poukázali aj na obmedzenia, výzvy a podnety štylistiky a internetovej žurnalistiky a upozornili na potrebu jazykových kurzov slovenčiny pre učiteľov, ktorí nie sú slovenčinári. Neobišli ani aktuálne problémy jazykovej výchovy za posledných 15 rokov, a hovorili aj o inováciách vo vyučovaní gramatiky slovenského jazyka na Slovensku a o problematike výučby slovenčiny v Maďarsku a v Poľsku.
„Myslím si, že to bola dôležitá konferencia nielen preto, že sme si na nej pripomenuli sto rokov od prvého oficiálneho vyhlásenia slovenského jazyka ako vyučovacieho jazyka na Slovensku, ale najmä preto, že učitelia, pedagógovia, zástupcovia akademickej obce a rezortu školstva tu mohli diskutovať o aktuálnych otázkach stavu spisovnej slovenčiny a hľadať riešenie problémov, ktoré prináša súčasná doba,“ uviedol riaditeľ ŠPÚ Ľudovít Hajduk.