09.05.2022
Workshop na Slovensku bol zameraný na tému výučby v multilingválnom prostredí a podporu jazykovej výučby žiakov-cudzincov a to najmä na nasledovné témy: rešpektovanie všetkých jazykov, plurilingvizmus ako zdroj jazykovej výučby, prínos a podpora viacjazyčnosti naprieč všetkými vyučovacími predmetmi, demokratické školské prostredie, scaffolding: podpora rozvoja druhého jazyka naprieč kurikulom, otvorenie školy k viacjazyčným prístupom, rozvíjanie spolupráce. Workshop bol vedený profesorom Terry Lamb z University of Westminster (Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska) a emeritnou profesorkou Mercedes Bernaus, univerzita v Barcelone, Španielsko.
„Podpora multilingválnych tried je iniciatíva realizovaná v rámci dohody o spolupráci v oblasti inovačných metodík a hodnotenia jazykového vzdelávania medzi Európskym centrom pre moderné jazyky Rady Európy a Európskou komisiou s cieľom poskytnúť členským štátom Rady Európy podporu pri zabezpečovaní prístupu ku kvalitnému vzdelávaniu detí cudzincov v súlade s kontextom a potrebami krajiny,“ objasňuje Denisa Ďuranová, členka správnej rady ECML za SR pôsobiaca na Štátnom pedagogickom ústave. Jazykové kompetencie sú vnímané ako kľúčové prierezové kompetencie v rámci vzdelávania, zamestnateľnosti a sociálnej kohézie. Inklúzia detí cudzincov odráža potrebu podpory škôl v ich úsilí úspešne zvládnuť proces začleňovania tejto cieľovej skupiny do výchovno-vzdelávacieho procesu na všetkých úrovniach. Školy zohrávajú v tomto procese kľúčovú úlohu nielen v kontexte školského prostredia, ale aj v kontexte začlenenia sa do miestnej komunity a spoločnosti.
Bližšie informácie o podpore multilingválnych tried sú dostupné na webovom sídle Štátneho pedagogického ústavu.
Initiative carried out within the framework of the Innovative Methodologies and Assessment in Language Learning cooperation agreement between the European Centre for Modern Languages and the European Commission.