17.05.2018
„Metodický list obsahuje analýzu zakomponovania pripomienok a odkazov na osobnosť Hodžu v učebniciach pre základné školy a gymnáziá a v štátnych vzdelávacích programoch, ale sú v nej uvedené aj príklady rozličných metodických prístupov využiteľných v edukačnej praxi. Teoretická i metodická časť metodického listu prešla odborným pripomienkovaním uznávaných historikov, takže je v súlade s faktami a zodpovedá potrebám edukačnej praxe,“ zhodnotil metodickú pomôcku riaditeľ ŠPÚ Ľudovít Hajduk .
Metodický list k osobnosti M. Hodžu obsahuje aj konkrétne aktivity. Je to napríklad práca s fotografiou, rozvoj čitateľskej gramotnosti cez analýzu citátov, čo má viesť žiakov k pochopeniu kontextov a rozvoju kritického myslenia, alebo aj štandardná doplňovačka kľúčových slov do textu. Okrem štyroch praktických úloh, sú v metodickom liste načrtnuté možnosti využitia audiovizuálnej nahrávky, exkurzie, televíznych dokumentov, projektového vyučovania, if history, oral history a videí dostupných na internete.
.„Veríme, že tento učebný materiál pomôže a bude viesť k rozvoju kontextového a predovšetkým demokratického zmýšľania mladých ľudí, ktorí ako vieme sú tí, ktorí budú formovať politickú budúcnosť Slovenska,“ uzavrel riaditeľ ŠPÚ.
Aplikovanie metodického listu sa odporúča až po dokončení tematického celku o medzivojnovom období v ČSR, prípadne až po odučení učiva spojeného s druhou svetovou vojnou. Vzhľadom na rozsah tematiky je potrebné vyčleniť na realizáciu aspoň dve vyučovacie hodiny, čo sa dá zvládnuť v prípade, že škola posilnila výučbu dejepisu v deviatom ročníku. Na gymnáziách a iných stredných školách možno metodický list využiť na seminároch pre maturantov.
Finálna podoba metodického je v prílohe.