Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator website

 

                                                       


Adaptácia nového žiaka

Zapojenie žiaka neovládajúceho vyučovací jazyk školy do výchovno-vzdelávacieho procesu je veľmi dôležité. Ide najmä o prácu s lexikálnou zásobou, komunikáciu na vyučovacej hodine, ale aj samostatnú prácu rozvíjajúcu žiakove zručnosti a spôsobilosti v danej téme. Po nástupe do školy je preto potrebné dať žiakovi určitý čas, aby sa adaptoval na nové prostredie a podmienky. Adaptačná doba by mala trvať aspoň tri mesiace.

Ako postupovať pri adaptácii detí a žiakov prichádzajúcich z Ukrajiny
Záznam z webinára: Ako postupovať pri adaptácii detí a žiakov prichádzajúcich z Ukrajiny
Prezentácia: Ako postupovať pri adaptácii detí a žiakov prichádzajúcich z Ukrajiny

Dieťa hovoriace iným jazykom: možnosti kompenzačnej podpory v predškolskom vzdelávaní
Publikácia je dôležitou metodickou podporou v situácii, ak do materskej školy príde dieťa, ktoré nerozumie jazyku, ktorým sa v nej hovorí. Aktuálne môže poslúžiť pre materské školy prijímajúce deti z Ukrajiny.
Dieťa hovoriace iným jazykom - Možnosti kompenzácie podpory v predškolskom vzdelávaní

Dieťa hovoriace iným jazykom: možnosti kompenzačnej podpory v základnom vzdelávaní
Dieťa hovoriace iným jazykom: možnosti kompenzačnej podpory v základnom vzdelávaní

Ako postupovať pri adaptácii detí a žiakov prichádzajúcich z Ukrajiny
Záznam z webinára: Ako postupovať pri adaptácii detí a žiakov prichádzajúcich z Ukrajiny
Prezentácia: Ako postupovať pri adaptácii detí a žiakov prichádzajúcich z Ukrajiny

Dieťa s odlišným materinským jazykom v poradenskom a edukačnom procese – dieťa cudzincov
Odborný postup sa všeobecne zameriava na prácu s deťmi s odlišným materinským jazykom – deťmi cudzincov. Cieľom odborného postupu je upriamiť pozornosť pedagogických a odborných zamestnancov škôl a zariadení poradenstva a prevencie na vytvorenie podmienok na prijatie žiaka s odlišným materinským jazykom. Venuje sa krokom pred prijatím žiaka na školu, hodnoteniu, kurzom slovenského jazyka a podrobným možnostiam pomoci na podporných úrovniach 1.-4. stupňa, teda od triedneho učiteľa, ŠPT po diagnostiku v centrách poradenstva a prevencie. Sústreďuje sa rovnako na spoluprácu medzi jednotlivými aktérmi a nezabúda na zapojenie rodičov/zákonných zástupcov.
Dieťa s odlišným materinským jazykom v poradenskom a edukačnom procese

Pomoc žiakovi, ktorý prežíva stres a traumu
Zmena kultúrneho prostredia je veľmi často sprevádzaná tzv. kultúrnym šokom. Ten vzniká ako reakcia na stratu istôt, ktoré žiak doteraz mal. Na zmenu kultúrneho prostredia reaguje každý žiak individuálne. Niekto môže byť tichý, zakríknutý. Neobvyklou reakciou nie je ani uzatváranie sa do seba, odmietanie komunikácie, agresivita, úteky do spánku či choroby. Pre žiaka je situácia o to horšia, že k presťahovaniu nedochádza z jeho vlastného rozhodnutia. Súčasne je potrebné si uvedomiť, že žiak, ktorý dobre nerozumie, môže byť citlivejší na rôzne negatívne reakcie učiteľa a prikladať im väčšiu váhu ako jeho spolužiaci. Namiesto nátlaku je preto vhodné klásť dôraz na vytvorenie bezpečného a priateľského prostredia. 

Utečenci sú vystavení mnohým traumatickým zážitkom spojeným s vojnou a útekom. Deti sa často samy dokážu vyrovnať so situáciou, avšak v procese adaptácie sa v dôsledku zvýšenej psychickej záťaže môžu objaviť ťažkosti v emocionálnej, sociálnej a kognitívnej oblasti (emocionálna labilita, úzkosť, poruchy pozornosti, sociálna izolácia a pod.).

Je vhodné, aby už pri nástupe žiaka do školy realizoval vstupný rozhovor s dieťaťom a jeho zákonným zástupcom aj odborný zamestnanec školy. Ak škola nemá odborných zamestnancov a na základe vstupného rozhovoru sa javí, že dieťa prežíva akútnu traumu, škola môže požiadať o návštevu intervenčného tímu, zloženého zo zamestnancov zariadení poradenstva a prevencie (psychológov, špeciálnych pedagógov, sociálnych pedagógov). Intervenčné tímy pôsobia pod gesciou Regionálnych úradov školskej správy (RÚŠS), škola môže o ich asistenciu požiadať u kontaktných osôb na RÚŠS. Poskytujú krízovú intervenciu nielen žiakom a ich zákonným zástupcom, ale aj pomoc a podporu pedagogickým a odborným zamestnancom škôl a školských zariadení.

Usmernenie ako pracovať s deťmi utečencov, ktoré zažili stres a traumu