Click here to see the English version.
NÁZOV PROJEKTU
Podpora multilingválnych tried
GRANTOVÁ SCHÉMA
Iniciatíva je realizovaná v rámci dohody o spolupráci v oblasti inovačných metodík a hodnotenia jazykového vzdelávania medzi Európskym centrom pre moderné jazyky a Európskou komisiou.
www.ecml.at/ec-cooperation
PARTNERSKÉ ORGANIZÁCIE
Európske centrum pre moderné jazyky Rady Európy (ďalej i ECML)
Štátny pedagogický ústav
VŠEOBECNÝ CIEĽ
Podporiť prístup ku kvalitnému vzdelávaniu detí cudzincov a preklenutie priepasti medzi žiakmi-cudzincami a ostatnými žiakmi.
ŠPECIFICKÉ CIELE
Zlepšiť kvalitu výučby jazykov a podporiť rozvoj plurilingválnych kompetencií všetkých žiakov v multilingválnych triedach vychádzajúc z jazykovej a kultúrnej rozmanitosti žiakov.
Podporiť pozitívny prístup k jazykovej a kultúrnej rozmanitosti rozvíjaním porozumenia zásad a hodnôt, na ktorých sú založené pluralistické a interkultúrne prístupy, a rozvíjaním schopností učiteľov používať tieto prístupy vo výučbe.
Rozvíjať profesijné kompetencie učiteľov v oblasti plurilingválneho a interkultúrneho vzdelávania s cieľom podporiť demokratické a inkluzívne školské prostredie pre všetkých.
Podporiť disemináciu a implementáciu zdrojov ECML v oblasti jazykového vzdelávania.
ANOTÁCIA
Podpora multilingválnych tried je spoločná iniciatíva Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy a Európskej komisie s cieľom poskytnúť členským štátom ECML podporu pri zabezpečovaní prístupu ku kvalitnému vzdelávaniu detí cudzincov, pričom jazykové kompetencie sú vnímané ako kľúčové prierezové kompetencie v rámci vzdelávania, zamestnateľnosti a sociálnej kohézie. Začlenenie detí cudzincov odráža potrebu podpory základných škôl v ich úsilí úspešne zvládnuť proces začleňovania tejto cieľovej skupiny do výchovno-vzdelávacieho procesu na všetkých úrovniach. Základné školy zohrávajú v tomto procese kľúčovú úlohu nielen v kontexte školského prostredia, ale aj v kontexte začlenenia sa do miestnej komunity a spoločnosti.
V období od januára do decembra 2020 je Podpora multilingválnych tried organizovaná v spolupráci ECML a relevantnej inštitúcie v ôsmich krajinách: Arménsko, Dánsko, Grécko, Lotyšsko, Malta, Portugalsko, Rumunsko, Slovensko. Aktivita je v SR realizovaná formou workshopu s tematickým zameraním na vzdelávanie detí cudzincov a ich inklúziu do výchovno-vzdelávacieho systému. Je určená pre základné školy všetkých krajov SR, ktoré sú zaradené do siete škôl a školských zariadení Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR (základné školy s vyučovacím jazykom slovenským/s vyučovacím jazykom národnostnej menšiny/s vyučovaním jazyka národnostnej menšiny) a učiteľov jazykov (slovenského jazyka a literatúry, jazyka národnostnej menšiny, cudzieho jazyka), či odborných pracovníkov zaoberajúcich sa vzdelávaním učiteľov.
Prípravná fáza
Učitelia a odborní pracovníci zaoberajúci sa problematikou vzdelávania žiakov-cudzincov sa prihlasovali na seminár Podpora multilingválnych tried formou elektronických prihlášok do 28. septembra 2020 a potvrdenie o výbere im bolo doručené do 30. septembra 2020.
Informačný leták o seminári Podpora multilingválnych tried
Výzva na prihlasovanie
Realizačná fáza
Seminára Podpora multilingválnych tried sa zúčastnilo 14 vybraných pedagogických zamestnancov škôl a odborníkov, ktorí sa zaoberajú problematikou vzdelávania žiakov-cudzincov, resp. multilingválnych tried. Z dôvodu vývoja epidemiologickej situácie bol seminár realizovaný formou on-line 13. – 14. októbra 2020.
Program seminára Podpora multilingválnych tried
Tlačová správa
Informačné materiály
Prezentácie expertov k semináru Podpora multilingválnych tried
13. október 2020
Úvod
Multilingvizmus a plurilingvizmus
Plurilingválne prístupy v jazykovej výučbe
Prínos multilingvizmu naprieč kurikulom
Jazyky a kultúrne povedomie
14. október 2020
Rozvoj kompetencií pri podpore rozvoja druhého jazyka naprieč všetkými vyučovacími predmetmi
Celoškolský prístup k multilingvizmu a pluriligvizmu
Koordinácia projektu:
PhDr. Denisa Ďuranová, národná koordinátorka pri ECML za SR
denisa.duranova@statpedu.sk
Expertné zabezpečenie workshopu (experti Európskeho centra pre moderné jazyky Rady Európy):
prof. Terry Lamb, PhD., profesor, University of Westminster, Spojené kráľovstvo Veľkej Británie a Severného Írska
Dr. Mercedes Bernaus, emeritná profesorka, Universitat Autònoma de Barcelona, Španielsko
|
Supporting Multilingual Classrooms |
Initiative carried out within the framework of the Innovative Methodologies and Assessment in Language Learning cooperation agreement between the European Centre for Modern Languages and the European Commission.